Resumé ny webbplats

Varför Resumé borde börja skriva om sökmotoroptimering

Tidningen Resumé lanserade på tisdagen en ny webbplats. Dessvärre var bristen på sökmotoroptimering lika tydlig som i tidningens redaktionella innehåll.

De senaste åren har jag i stort sett slutat läsa Resumé, mycket på grund av att jag inte tycker nyheterna ger mig någonting. Att läsa om ytterligare en reklambyrå som har satt ihop en luddig arbetsgrupp eller ytterligare en tidning som gör förändring i det redaktionella innehållet är helt enkelt inte intressant nog. Dessutom har deras mobila webbplats i stort sett alltid kraschat när jag försökt besöka den via Twitter, varför det har funnits ännu mindre anledning att besöka Resumé. Det problemet är i alla fall åtgärdat i och med den nya responsiva webbplatsen.

Jag har länge känt att Resumés oförmåga att skriva om all den marknadsföring, reklam och PR som har med Google att göra har gjort att deras innehåll börjat halka efter. För mig som yrkesverksam inom en marknadsföringsbransch som växer så pass mycket finns det ingen anledning att läsa Resumé och om tidningen inte väljer att utveckla sig i förhållande till hur marknadsföring på internet utvecklar sig tror jag att Resumé kommer bli fullständigt omsprungna. I samband med den nya webbplatsen som alltså nu har lanserats hade det varit ett enormt lyft om Resumé samtidigt lanserade innehåll kring hur man marknadsför sig och ökar sin synlighet i sökmotorer, framförallt Google.

Brutna länkar och massor av felsidor

Det hade också varit bra om de hade haft en tanke på sökmotoroptimering i utvecklingen av webbplatsen – men det är inte lätt att lansera en ny webbplats. För varför skulle Resumés nya webbplats ha en strategi för detta när deras redaktionella innehåll lider av total avsaknad av detta? Det Resumé har gjort väldigt dåligt i samband med lanseringen är att de har bytt url-struktur och på det inte tagit vara på gamla url:er genom redirects. Det innebär att tusentals av Google indexerade sidor samt flera hundra sidor med länkar till sig från andra webbplatser nu är obrukbara. Besökaren hamnar på en 404-sida som inte ens har en chans att ta besökaren vidare, eftersom det är Episervers standardfelsida utan hänvisning vidare.

Gör en sökning på Google där ni skriver ”site:resume.se” så kommer ni snabbt hitta massor av dylika exempel. Sen kan ni använda er av ett länkverktyg som till exempel Majestic för att hitta exempel på sidor på resume.se som har länkar till sig men som nu inte längre fungerar, till exempel artiklar publicerade så sent som under våren 2015.

Det innebär att Resumé inte tar vara på sitt rika arkiv av artiklar och innehåll, då personer som använder Google mycket väl kommer att hitta artiklar som inte fungerar och istället hamnar på felsidor. Resumé förbiser också det stora antalet besökare som kan komma till webbplatsen via länkar från andra och att dessa brutna länkar också kommer leda till en minskad synlighet i sökresultatet.

Fokus på att dela i sociala medier

Resumé kanske känner förmodligen att de inte kommer tappa besökare tack vare sitt varumärke eller sina avsevärt mycket mer prioriterade konton i sociala medier. De skriver själva i samband med lanseringen att de har prioriterat läsning på alla plattformar och att det ska vara lätt att dela innehåll i sociala medier, vilket jag tycker det gick att läsa i samband med lanseringar redan 2010. Det är beklagligt att webbplatser av den storlek och dignitet som Resumé fortfarande i dag inte lanseras med ett större tänk för optimering och anpassning för sökmotorer som Google.

Det hade varit mycket mer uppfriskande att läsa tidningens webbansvarige Johanna Björnholm säga att de lanserat en webbplats som är anpassad för sökmotorerna och ska driva trafik därigenom, men det tänket lyser med samma frånvaro som i artiklarna på tidningens nyhetsplats.