Rand Fishkin Whiteboard Friday

Undvik orealistiska förväntningar på sökmotoroptimering

Veckans avsnitt av Whiteboard Friday med Rand Fishkin tog upp på ett mycket bra sätt upp den moderna sökmotoroptimeringen och hur det går att undvika orealistiska förväntningar.

Ser egentligen varje vecka Whiteboard Friday med Rand Fiskin på bloggen moz.com och denna vecka var ett av de mest intressanta och givande avsnitten så här långt. Avsnitten tog upp problematiken med orealistiska förväntningar på snabba resultat av sökmotoroptimering, jakten på enkla lösningar som jag kallar det. Vi som jobbar med sökmotoroptimering och säljer in det till kunder har en del av detta, där vi inte kan använda säljargument där vi lovar snabba resultat men det handlar också om att kunder måste inse vikten av ett långsiktigt arbete och att ha tålamod för att resultaten ska kunna komma efter en serie av åtgärder.

Jag delar helt Rands bild av det finns så mycket annat än bara ”bra positioner” som ska vara målsättningen med ett modernt sökmotoroptimeringsarbete och att vi måste tala om affärsmål för att arbetet ska vara värt det för kunden. Sökmotoroptimeringen utvecklas och är en modern form av marknadsföring snarare än en äldre metod för att enkom nå en hög rankning i Googles sökningar.

Det kan vara farligt att ta någons åsikt som fakta för att bekräfta sin egen bild, men här gjorde Rand Fishkin ett väldigt viktigt inlägg i debatten om modern och långsiktig sökmotoroptimering och jag tycker det finns många bra saker i klippet nedan att ta med sig i det kommande arbetet.