Sökmotoroptimering ger fler besökare och fler affärer till din webbplats

Sökmotoroptimering handlar om att få fler besökare till din webbplats och därigenom öka antalet potentiella affärer i ditt företag. Det är i dag en naturlig del av marknadsföringen för egentligen alla företag.

Oavsett om du är en e-handel som säljer produkter direkt på din webbplats, ett tjänsteföretag som behöver skapa fler leads via din webbplats eller om du är ett multinationellt bolag som behöver ge rätt information till rätt land så finns det stora vinster att tjäna genom att arbeta med sökmotoroptimering. För att genom att se till att din webbplats syns så bra som möjligt i Googles sökresultat, genom att leda dina besökare till den sidan de letar och genom att enkelt få dem att agera som du hoppas på din webbplats så kommer du att betydligt öka värdet av din webbplats.

Google sök

Sökmotoroptimering kan upplevas som en otydlig tjänst, men förklaras egentligen bäst av att titta på värdet av vad insatserna har givit. När du anlitar en konsult för att förbättra din synlighet i Googles sökresultat behöver du samtidigt sätta upp mål som du kan sträva emot och på så vis mäta värdet av sökmotoroptimeringen för din webbplats. Att ha målsättningen ”ranka så högt upp som möjligt på alla sökord” är en given klassiker, men egentligen är det effekten av den målsättningen som är intressant, inte positionerna i sig. Hur många fler besökare får du genom att förbättra dina positioner i sökresultatet? Hur många fler affärer kan du göra på det? Och hur mycket mer pengar tjänar du? Det är vad sökmotoroptimering handlar om.

Sökmotoroptimering förklaras egentligen bäst av att titta på värdet av vad insatserna har givit.

Sökmotoroptimering innebär olika förutsättningar inför varje projekt

Jag arbetar som strateg inom sökmotoroptimering i Jönköping och vi arbetar med många olika typer av kunder, men alltid utifrån synsättet att vi ska skapa fler besökare och fler affärer. Hur en webbplats kan nå dit beror på väldigt många olika faktorer som till exempel vilket område det handlar om, vilket arbete som har gjorts sedan tidigare och vad konkurrenterna gör. I mitt arbete finns det dock egentligen tre saker som alltid går igen, oavsett projekt.

  • Se till att webbplatsen har allting grundläggande på plats när det till exempel gäller innehåll, meta-innehåll och indexering för att skapa förutsättningar för att synas på Google.
  • Kontinuerlig utveckling av dessa delar i syfte att nå nya besökare, antingen genom att nå så höga positioner som möjligt på enstaka sökord eller skapa en bredare synlighet för hela webbplatsen.
  • Uppföljning och analys, dels i syfte att mäta effekten av insatserna, men också för att hitta förbättringspotential inför den vidare utvecklingen av arbetet.

Kontakta mig!

Är du intresserad av att arbeta långsiktigt med sökmotoroptimering av din webbplats? Fyll i formuläret nedan så hör jag av mig om hur vi kan hjälpa dig få fler besökare och fler affärer!

Låt mig hjälpa dig att få fler besökare till din webbplats!

Läs mina inlägg om sökmotoroptimering

På bloggen skriver jag ofta om sökmotoroptimerning, läs gärna min senaste inlägg för mer tankar och tips från min sida.