Varenda jävel till Kullen

När varenda jävel plötsligt snackade om Vetlanda BK

Kampanjen ”Varenda jävel till Kullen” skapade mer snack inför en Vetlanda BK-match än få andra matcher genom åren. Dessvärre kanske mer negativt än vi hoppats på.

För fyra år sedan startade vi som skrev om Vetlanda på SvenskaFans kampanjen Varenda jävel till Kullen. Syftet med kampanjen var att locka mer publik till Vetlandas hemmamatch mot IFK Kungälv den 11 februari 2011 på Tjustkulle. Matchen spelades med fritt inträde och vår förhoppning var att skapa en folkfest på Kullen, med mer publik än vanligt. Den säsongen låg VBK:s publiksnitt under 1000 åskådare per match, samtidigt som VBK slogs för att ta sig till ett efterlängtat slutspel.

Vi valde att döpa kampanjen till ”Varenda jävel till Kullen” – ett starkt namn för att skapa uppmärksamhet. Vi blev dock varse om att det kanske var ett för starkt namn i Vetlanda. Reaktionerna kom från olika håll, främst från en kristdemokratisk politiker i Vetlanda, som tyckte att det var direkt opassande med just det namnet. Reaktionerna blev så pass starka att klubben Vetlanda BK, som inte hade något med kampanjen att göra, fick ta mycket kritik och några sponsorer valde att hoppa av från att sponsra matchen. Då kände vi oss tvungna att göra en pudel och byta namn och kampanjen döptes istället till ”Bli en hjälte – kom till Kullen”.

Kampanjen blev massmedialt uppmärksammad och jag personligen intervjuades av både Sveriges Radio P4 Jönköping och SVT Smålandsnytt. Det var första gången som jag uppträdde i tv på det viset och när jag nu ser mig i efterhand tycker jag att jag påminner alldeles för mycket om en sverigedemokratisk partiledare, så jag hoppas att jag har utvecklats i den situationen sedan dess. Nedan ser ni två klipp från Smålandsnytt, dels det som sändes med mig och dels hela intervjun med Göran Ivarsson (KD).

Ny (och mjukare) kampanj säsongen efter

Det kom 1 115 åskådare till Tjustkulle, vilket var den säsongens näst bästa publiksiffra. Hur många som kom på grund av kampanjen är svårt att säga, men det vi kan konstatera är att få Vetlanda BK-matcher har varit så omtalade på förhand som den mellan VBK och Kungälv för fyra år sedan.

Året efter drog vi i gång en ny kampanj till hemmamatchen mot Bollnäs, som gick under parollen ”Bandy och Bulle – gratis på Tjustkulle”. Då var fokuset ett annat, för då hade VBK plötsligt mycket publik i nya Sapa Arena, men behövde verkligen folkets stöd för att klara nytt kontrakt. Vi bakade 2 150 kanelbullar som vi bjöd på i entrén till de som kom och såg matchen. Det kom faktiskt hela 1 786 åskådare, vilket fortfarande är den näst bästa publiksiffran i Sapa Arena. Då hade vi en annan framtoning, betydligt mjukare, men kampanjen gick ut på samma fronter, med flygblad och affischer över hela Vetlanda.

Sedan dess har det tyvärr inte blivit fler kampanjer, även om vi i den så kallade Tjustkulle-redaktionen har diskuterat nya möjligheter flera gånger sedan dess. Det vore kul att nästa säsong dra i gång något nytt för att skapa ny uppmärksamhet kring en VBK-match, men jag tror att det blir svårt att någonsin skapa ett större medialt intresse än när vi skrev ”Varenda jävel till Kullen” på tusentals flygblad i hela Vetlanda.