Google Analytics

Se till att äga ditt konto om du tar hjälp med Google Analytics

Google Analytics är i dag en väsentlig del av egentligen alla webbplatsers statistik och analys, men om du inte ser till att det är du själv som äger ditt konto kan det ställa till stora problem.

Jag har nyligen hjälpt en kund som tidigare anlitat ett annat företag med hjälp av sökmotoroptimering och det företaget hjälpte även min kund att sätta upp ett konto i Google Analytics. Dessvärre finns det fortfarande en del företag som anser att det innebär att kunden inte äger sitt eget konto, utan att konto tillhör de som har skapat det. Det är egentligen en helt orimlig tankegång, ungefär som att en webbyrå skulle hävda att kunden inte har rätt till sin egen WordPress-installation efter att en webbplats har blivit producerad.

Detta gjorde att min kund inte hade full kontroll över sitt konto i Analytics, det vill säga saknade fullständiga rättigheter och styrde inte över vilka e-postadresser som var kopplat till kontot. Det ledde sedermera till att kunden även tappade sin tillgång helt och hållet, då den tidigare leverantören gjorde vad de ville. För en e-handel med 6 000 besökare i månaden och en försäljning på nästan 200 000 SEK är det givetvis ett enormt avbräck i verksamheten att tappa all sin statistik i Google Analytics och behöva börja om från början, helt utan historik.

Bevisa för Google att du är ägaren

Lyckligtvis delar de allra flesta i branschen synsättet att kontot hör till den som äger webbplatsen där statistiken registreras och inte den som har hjälpt till att skapa kontot, som diverse mindre kundorienterade leverantörer verkar anse. Helt enkelt — oavsett vem som hjälper dig med Google Analytics i dag är det du som äger kontot och vill du byta leverantör är det du som bestämmer det, inte din nuvarande leverantör. Detta synsätt har även Google, vilket bekräftades efter kontakt med dem, då de var helt inne på att min kund skulle få tillbaka tillgången.

Med hjälp av Google lyckades vi bevisa att webbplatsen i fråga ägdes av min kund och att kundens e-postadress hade rätt till full tillgång till kontot. Vi stod utan statistik i nästan en vecka, men efter en del jobb fick vi tillbaka kontot och lyckades rädda all statistik över besökare och försäljning. Det första min kund därefter gjorde var att ta bort den tidigare leverantörens tillgång. De lärdomar som vi kan dra av detta är:

  • Om du får hjälp av en leverantör att skapa ett konto i Google Analytics, så se till att kontot skapas med en e-postadress som du har kontroll över och att du har rätten att ta bort och lägga till användare.
  • Din leverantör ska givetvis få tillgång via en egen e-postadress så att deras jobb kan utföras, men det är du själv som ska äga kontot. I Google Analytics finns fyra olika nivåer av behöriget — Läs och analysera, Samarbeta, Redigera och Hantera användare — och din leverantör behöver som högst nivån Redigera.
  • Skulle det ställa till sig så ska du kontakta Googles support på telefonnummer 0200-125 776. Du behöver ditt ID-nummer i Google Adwords och/eller ditt ID till Google Analytics-kontot. Därefter kommer du behöva ha full tillgång till din webbplats, så att du kan ladda upp en fil via FTP som bevisar för Google att det är du själv som äger din webbplats och därigenom kommer du kunna få tillbaka tillgången till ditt konto.

Om du är intresserad av att få hjälp med att starta upp Google Analytics eller analysera din statistik så kontakta gärna mig — men jag lovar att det är du som kommer att äga ditt konto!