404 IFK Göteborg Hjalmar Jonsson

Gör smarta 301:or istället för roliga 404:or

En så kallad 404-sida är det som besökaren får se när en sida på en webbplats inte finns. Många hittar på kreativa och roliga 404-sidor, men jag vill istället lägga tiden på att undvika dem så mycket som möjligt.

En 404-sida är ju givetvis ett misslyckande, besökaren har hamnat på en sida som inte finns och en sida du inte vill ha besökaren på. I många fall är det svårt att undvika 404-sidan, till exempel när besökaren skriver helt fel url och det är svårt att förutspå människors felstavningar. En del CMS, till exempel WordPress, löser emellanåt det problemet genom att själv kunna lista ut vilket url som egentligen menas, men i de allra flesta fall innebär en felstavning en 404-sida.

Den senaste tiden har jag stött på tre olika 404-sidor när jag har besökt olika webbplatser, alla tre lite kreativa och där det märks att de ansvariga har lagt tid på just den sidan. I bilderna nedan ser ni 404-sidor från Arla.se/Recept, SFbio.se och Netonnet.se. 404 Arla Recept

404 SF BIo

404 Netonnet

Kreativiteten är det inget fel på och alla tre lyckas koppla detta problem till något som är relaterat till dem själva, allra bäst av Netonnet. Men alla tre sidor skapar bara fler problem för mig som besökare, speciellt eftersom jag har fått alla tre i samband med att jag klickat på en länk och inte skrivit en url själv. På både Arla och SF Bio försvinner resten av webbplatsen så jag kan egentligen inte göra mycket mer än att backa bakåt eller lämna dem helt och hållet. Netonnet ger mig i alla fall möjligheten att klicka mig tydligt vidare på webbplatsen, men risken är stor att jag nu har tröttnat och lämnar ändå.

Arbeta kontinuerligt med redirects

Som sagt har alla dessa tre felsidor uppstått efter klick på webbplatsen och då vore det bättre om tiden hade lagts på att jobba med bra 301 redirects istället för att ta fram bilder på kossor på semester. Det här är framförallt ett problem för stora webbplatser, där det kan vara svårt att exakt veta på hur många platser en sida har blivit länkad. För om en sida är borttagen eller en produkt har utgått och det är troligt att den finns länkad på olika platser, bör den ersättas med en 301 till en lämplig plats istället. Visst kan besökaren bli förvirrad om den hamnar på en sida som inte förväntades, men jag är övertygad om att en 301 till vettigt innehåll alltid håller besökaren kvar längre än en 404-sida, hur rolig den än må vara.

Så därför tycker jag det är viktigt att kontinuerligt arbeta med sin webbplats sidor och gå i genom vilka sidor som har försvunnit och som behöver ersätta med 301:or. Speciellt sidor som har länkar, både interna och externa, behöver redirectas. Sen kan du givetvis har bra och genomarbetade 404-sidor också, för de oförutsägbara felstavningarna som besökarna bjuder på, men låt inte 404 vara viktigare än 301. Se till att ha redirects på alla tänkbara sidor som inte längre är aktiva och se till att behålla besökaren kvar vid ditt viktiga innehåll så länge som möjligt.

Bilden längst upp är min favorit bland alla kreativa 404-sidor. Den användes tidigare på IFK Göteborgs officiella webbplats, med en helt fantastisk bild på Ärkeängeln Hjalmar Jonsson.