Muslick

Ett klick ska inte kosta — ett klick ska ge tillbaka

Google Adwords är en effektiv och mätbar form av marknadsföring där ett klick inte ska vara en kostnad utan snarare en investering i att få nya kunder.

P3 Nyheter lyfte häromdagen att kostnaden för ett Google Adwords-klick har ökat de senaste åren. I inslaget användes ett exempel där en konferensanläggning fick betala upp till 100 kr per klick. Även om jag tycker det är bra att en snabbt växande och effektiv marknadsföringskanal får uppmärksamhet i traditionell media som radio, så tycker jag det är synd att det är just den vinkeln som används. Du hör sällan en företagare säga ”jag vet vad jag får för 25 000 kr, så jag tycker det är konstigt att en halvsida i lokaltidningen kan kosta det”. Men att ett klick på Adwords kostar 100 kr, det kan bli en nyhet.

Optimering ger lägre kostnad per klick

Problemet tycker jag är i själva formuleringen ”ett klick kostar”. Jag tycker nämligen inte att det viktigaste är vad ett klick kostar, det viktigaste är vad ett klick ger tillbaka. För till skillnad från den där halvsidan i lokaltidningen är det mycket enkelt att direkt mäta hur mycket ett klick ger tillbaka. För om du betalar 100 kr för ett klick så ska du givetvis se att du får tillbaka de pengarna — och mer därtill. Det är just därför Google Adwords är en så effektiv marknadsföring, inte bara är det ett sätt för att snabbt öka din trafikmängd till webbplatsen, det är också i väldigt hög grad mätbart på en detaljerad nivå.

Exemplet i P3 Nyheter handlade dessutom om en mycket konkurrensutsatt bransch, men till och med där är en klickkostnad på upp till 100 kr ovanligt. En så hög klickkostnad får du oftast om du inte arbetar aktivt med din kampanj och optimerar så att du håller nere din klickkostnad. Dessutom löper du stor risk att betala för klick du inte vill ha om du inte optimerar, det vill säga så kallade negativa sökord. I dessa fall kan du absolut tala om en hög kostnad för klicken, för där kommer du inte få tillbaka många kronor.

Jag jobbar till exempel just nu med en e-handlare som säljer kläder och betalar ca 4 kr per klick för ett visst varumärke. Konverteringsgraden ligger på ca 1 procent och ett genomsnittligt köp är så pass högt som 1 700 kr, inklusive moms. Så det innebär alltså att även om vi bara säljer till en besökare av 100 så får vi nästan tillbaka 1 000 kr netto. Så när vi kan mäta marknadsföring så tydligt — är det då rimligt att bara prata om vad ett klick kostar?

Viktigt hur optimering av Adwords debiteras

Ska man prata om det negativa med Google Adwords är det viktigt att prata om hur byråer som arbetar med att sköta Adwords-kampanjer tar betalt av sin kund. Det finns nämligen många olika varianter, till exempel att kunden betalar en klumpsumma utan att veta vad som är annonskostnad och vad som är arbetskostnad. En annan är att byrån tar en viss procentsats på annonsbudgeten och om budget ökas så ökas även byråns avgift. Ingen av dessa tycker jag dock är en rimlig form av debitering.

Att optimera en Adwords-kampanj innebär nämligen inte avsevärt mycket mer arbete i månaden bara för att budgeten är större. Hur mycket arbete som krävs beror snarare på antalet kampanjer och annonsgrupper och arbetet är alltid som mest i början, innan kampanjen verkligen rullar på. Därför tycker jag den rimligaste formen av debitering är att kunden bestämmer vilken annonsbudget den vill lägga och att byrån gör en bedömning av antalet timmar per månad som krävs för att optimera.

Så arbetar till exempel vi med Adwords på NOGA och jag tycker det är det mest rimliga sättet, både för kunden och för byrån. Sen ger vi ofta rekommendationen till kunden att öka sin klickbudget, det vill säga den summan som bara går till Google, när vi ser att kunden har fler klick och potentiella kunder att nå, trots att vi inte tjänar en enda krona krona mer på det.